Den 25. januar 2025: Traditionen tro mødtes aktionærer og gæster til Thisted Bryghus’ generalforsamling – i folkemunde også kaldt ’Den Fjerde Højtid i Thy’. Her blev bryghusets regnskab præsenteret, og med fokus på vækst og fornyelse fortalte bryghusets ledelse om både udfordringer og nye strategiske tiltag.
Formand Verner Jensen indledte generalforsamlingen med en status på året: “2024 har været et udfordrende år for bryggeribranchen med stigende omkostninger på råvarer, energi og transport. Trods dette har vi hos Thisted Bryghus formået at øge vores volumen med 6% og omsætningen med 4%, hvilket vidner om vores tilpasningsevne og stærke markedsposition.”
Vækst i volumen og innovation i fokus
Hos Thisted Bryghus realiserede vi i 2024 en omsætning på 58,5 mio. kr. og solgte 3.613.000 liter øl og sodavand. En væsentlig drivkraft bag væksten var sodavandssalget, der efter genetablering af produktionen i 2022, har vækstet med imponerende 72 %. Heriblandt også med lanceringen af den nye variant Thy Sport.
Trods væksten blev resultatet for året påvirket af stigende omkostninger. Efter bygning-og anlægsafskrivninger på 5,9 mio. kr., kom vi ud af regnskabsåret 2023/2024 med et resultat på 80.000 kr. efter skat. På trods af udfordringerne har bryghuset fortsat en solid egenkapital på omkring 38,5 mio. kr., som giver et stærkt fundament for fremtidig udvikling.
Verner Jensen berettede også om den indsats bryghuset har gjort, for at reducere vores klimaaftryk: “I det foregående regnskabsår investerede vi i solceller og et anlæg til opsamling af CO2 fra gæringstanke. Solcellerne har i deres første driftsår produceret 143.000 kWh – svarende til 15 % af vores elforbrug – hvilket reducerer vores CO2-udledning. Samtidig dækker det nye CO2-anlæg nu 55 % af vores behov til tapning og sodavandsproduktion, hvilket sparer os for110 tons indkøbt CO2 årligt. Det gavner både klimaet og økonomien.”
Nye tiltag styrker fremtiden
Adm. direktør Aage Svenningsen præsenterede flere nye produkter på årets generalforsamling: ”Vi kan igen i år præsentere nye smagsoplevelser – nogle som jeg personligt har glædet mig til. Vores Chefbryggere har arbejdet intenst på de to nye specialøl, Belgisk Blonde og Belgisk Dubbel. Produkter jeg ser, vil styrke vores sortiment”. Derudover blev samarbejdet med Bryggeriet Refsvindinge fremhævet som en vigtig brik i strategien for at øge toplinjen.
For at sikre fremtidig vækst har vi hos Thisted Bryghus udvidet salgsteamet, der gør, at vi i dag har en landsdækkende salgsstyrke. Derudover har de optimeret produktionen, så der kan tappes flere flasker i samme tidsrum.
Aage Svenningsen afsluttede med at rette en stor tak til medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere: “Vores mål er ikke at være det største – men det bedste. Med vores dedikerede medarbejdere og innovative tiltag ser vi frem til et nyt år med vækst og spændende muligheder.”
Som altid blev generalforsamlingen afsluttet i godt selskab med gule ærter, kortspil og kolde øl – og et håb om endnu et succesfuldt år for Thisted Bryghus.